ANALYSIS OF INTRINSIC AND EXTERNAL FACTORS INFLUENCING TRADERS' DECISION TO CHOOSE ISLAMIC FINANCIAL INSTITUTIONS
Abstract
The purpose of this study is to find out how the Analysis of Intrinsic and External Factors that Affect Traders' Decision to Choose Islamic Financial Institutions. The method of this research is This research is a type of literature research; This means that the information materials used come from library sources in the form of books, encyclopedias, magazines, journals, newspapers, journals, and others. The form of this research is descriptive, analytical, critical and In this study, the author optimally uses two data sources related to this research, namely. Primary data sources and secondary data sources. The main source of this research is scientific books and journals The results of this research are By considering these factors, traders will make decisions that are more in accordance with their own values, needs, and conditions in choosing an Islamic financial institution.
Downloads
References
Adha, S. (2022). Faktor revolusi perilaku konsumen era digital: sebuah tinjauan literatur. 31, 2.
Adiyanto, M. R., Purnomo, A. S. D., & Setyo, A. (2021). Dampak tingkat literasi keuangan syariah terhadap minat menggunakan produk keuangan syariah. Jurnal Administrasi Kantor, 9(1), 1–12.
Afrianty, N., Isnaini, D., & Oktarina, A. (2020). Lembaga Keuangan Syariah. Zigie Utama.
Ali, N. N., & others. (2022). Teori perilaku konsumen.
Amelia, K. R. (2022). Perilaku Konsumen.
Anita, S. Y., Amiruddin, E. E., EDT, R. W., Wiratmo, L. B., Mustafa, F., Khairo, F., Rahmani, S., Puspasari, D., Suyatno, A., Fadillah, M. I., & others. (2023). Perilaku Konsumen. CV. Intelektual Manifes Media.
Anwar, K. (2022). Resume perilaku konsumen.
Azizah, N. (2019). Strategi Layanan Sistem Jemput Bola dalam Meningkatkan Motivasi Menabung Anggota pada KSU BMT Dana Mentari Muhammadiyah Kc Karanglewas Purwokerto. IAIN Purwokerto.
Dahlia, M., & others. (2020). Pengaruh Tingkat Literasi Keuangan Syariah Terhadap Keputusan Menggunakan Lembaga Keuangan Syariah (Studi pada Dosen UIN Ar-Raniry). UIN AR-RANIRY.
Fabiana Meijon Fadul. (2019). ANALISIS FAKTOR PENENTU KEPUTUSAN PEDAGANG DALAM PENGGUNAAN LEMBAGA KEUANGAN MIKRO SYARIAH (Studi pada Anggota BTM BIMU di Pasar Tradisional Way Dadi Sukarame Bandar Lampung) Skripsi.
Fauziah, N. D., Toha, M. E. M., & Prahara, M. E. R. S. (2021). Bank dan Lembaga Keuangan Syariah. CV Literasi Nusantara Abadi.
Hafizah, G. D. (2021). Peran ekonomi dan keuangan syariah pada masa pandemi covid-19. LIKUID: Jurnal Ekonomi Industri Halal, 1(1), 55–64.
Hastharita, R. (2020). Faktor-faktor yang memengaruhi keputusan nasabah memilih jasa bank syariah di makassar. Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, 4(01), 66–80.
Herman, N. M. (2022). Feasibility Analysis Of Financing Subsidized Mortgage Customers At Bank Btn Syariah Makassar Branch. 10, 1–16.
Jayanti, F., & Arista, N. T. (2019). Persepsi Mahasiswa Terhadap Pelayanan Perpustakaan Universitas Trunojoyo Madura. Competence : Journal of Management Studies, 12(2), 205–223. https://doi.org/10.21107/kompetensi.v12i2.4958
Makruflis, M. (2019). Dampak Positif Sumber Daya Manusia Islami Bagi SDM di Bank Syariah Mandiri KCP Ujung Tanjung Rohil. Nathiqiyyah, 2(1).
Maulana, F. R., Hasnita, N., & Evriyenni, E. (2020). Pengaruh pengetahuan produk dan word of mouth terhadap keputusan nasabah memilih bank syariah. Jihbiz: Global Journal of Islamic Banking and Finance., 2(2), 124–137.
Mulyana, M. (2019). Menganalisis Perilaku Konsumen.
Nurmaeni, R., Hasanah, S., & Widowati, M. (2020). Analisis Pengaruh Hedonisme, Religiusitas, Motivasi, dan Promosi terhadap Keputusan Menabung pada Bank Syariah (Studi Kasus pada PT Bank BRI Syariah, Tbk Kantor Cabang Pembantu Majapahit Semarang). Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 3(2), 303–312.
Nuryana, I., & Rahmawati, N. (2020). Peran literasi keuangan dalam memediasi pengaruh sikap keuangan, dan teman sebaya terhadap perilaku pengelolaan keuangan. Economic Education Analysis Journal, 9(1), 161–181. https://doi.org/10.15294/eeaj.v9i1.37246
Pasi, I. R. (2019). Pengaruh Pengetahuan Dan Sikap Terhadap Perilaku Masyarakat Pada Bank Syariah. Jurnal Al-Qasd Islamic Economic Alternative, 1(2), 189–201.
Pradesyah, R., & Aulia, N. (2021). Pengaruh Pembiayaan Murabahah Dan Musyarakah Terhadap Profitabilitas Pada PT. Bank Syariah Mandiri. AGHNIYA: Jurnal Ekonomi Islam, 3(1). https://doi.org/10.30596/aghniya.v3i1.5852
Prasetio, R., & Lhaulaw, J. (2004). Perilaku Konsumen. Andi.
Purnama, H. M., & Yuliafitri, I. (2019). Efektivitas Gerakan literasi keuangan Syariah dalam mengedukasi masyarakat memahami produk keuangan Syariah. Banque Syar’i: Jurnal Llmiah Perbankan Syariah, 5(1).
Putri, M. N. (2022). Literasi Keuangan Syariah dan Kinerja UMKM. Milkiyah: Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, 1(2), 81–87.
Rahmadika, R. (2022). WISATA HALAL DI KABUPATEN PESISIR SELATAN. 3(1), 23–34. https://doi.org/10.47896/mb.v3i1.512
Rifa’i, A. (2019). Prosesn Pengambilan Keputusan. Research Gate, 1–12.
Rizki, L. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Jemput Bola, Al Hikmah Mobile dan Nisbah Bagi Hasil terhadap Keputusan Menabung di BMT Al Hikmah Cabang Mayong. IAIN KUDUS.
RONY, A. (2021). PERTUMBUHAN LEMBAGA KEUANGAN SYARIAH DI TENGAH PANDEMI COVID-19 (Analisis Dampak Liquiditas dan Laporan Keuangan pada KSPPS-BMT Amanah Indonesia Wangon Banyumas). IAIN Purwokerto.
Rosyid, A., Jannah, N., Azizah, W. N., Syarifah, W., & others. (2023). IMPLEMENTASI SISTEM JEMPUT BOLA PADA PRODUK TABUNGAN MUDHARABAH DI KSPPS BMT NU JAWA TIMUR CABANG KOTA SUMENEP. PROSIDING, 1(1), 89–96.
Ruwaidah, S. H. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan Syariah dan Shariah Governance Terhadap Keputusan Mahasiswa dalam Menggunakan Jasa Perbankan Syariah. Muhasabatuna : Jurnal Akuntansi Syariah, 2(1), 79. https://doi.org/10.54471/muhasabatuna.v2i1.706
Sani, A. A., Wicaksana, R. S., & Ilmiah, D. (2019). Implikasi Adiba Msme Sebagai Instrumen Channeling Masyarakat Umkm Dalam Menggunakan Layanan Lembaga Keuangan Syariah. Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 2(2), 38–49.
Sinulingga, N. A. B., & Sihotang, H. T. (2021). Perilaku Konsumen: Strategi dan Teori (Vol. 1). Iocs Publisher.
Soemitra, A. (2017). Bank & Lembaga Keuangan Syariah. Prenada Media.
Solekha, Y. A., Murdianah, A. Q., Lestari, N. S., & Asytuti, R. (2021). Baitul Maal Wa Tamwil Sebagai Lembaga Keuangan Mikro Syariah Pemberdaya Ekonomi Umat (Konsep Dan Teori). Velocity: Journal of Sharia Finance and Banking, 1(1), 44–58.
Sonia Saxena Davita, P. (2020). Teori Perilaku Konsumen. 191020700084_teori_perilaku_konsumen.
Soraya, E., & Lutfiati, A. (2020). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi literasi keuangan. Kinerja, 2(02), 111–134.
Sunyoto, D., & Saksono, Y. (2022). Perilaku konsumen.
Tonda, F., Tyas, T. S. N., & others. (2022). Literature Review Determinasi Perilaku Konsumen: Kebudayaan, Sosial Dan Pribadi. JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL, 3(2), 509–519.
Umam, M., & Rufaida, R. (2019). Motivasi Menabung Nasabah Melalui Sistem Service Jemput Bola di BMT NU. KABILAH: Journal of Social Community, 4(1), 29–37.
Wahyuni, M. (2016). Pengaruh Volume Pembiayaan Bagi Hasil dan Pembiayaan Murabahah terhadap Kinerja Keuangan Bank Umum Syariah dengan NPF sebagai Variabel Moderasi. Jurnal EBBANK, 7(1), 1–10. http://ebbank/article/viewFile/84/85
Wibowo, A., & Hariyati, N. (2020). Pengaruh Budaya Dan Persepsi Masyarakat Non Muslim Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Pembantu Bengkalis. JPS (Jurnal Perbankan Syariah), 1(1), 29–42.
Wiwoho, J. (2014). Peran lembaga keuangan bank dan lembaga keuangan bukan bank dalam memberikan Distribusi keadilan bagi masyarakat. Masalah-Masalah Hukum, 43(1), 87–97.
Yanis, A. S., & Priyadi, M. P. (2015). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Pembiayaan Murabahah Pada Perbankan Syariah Di Indonesia. Jurnal Ilmu & Riset Akuntansi, 4(8), 1–17.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 INTERNATIONAL JOURNAL OF FINANCIAL ECONOMICS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
INTERNATIONAL JOURNAL OF FINANCIAL ECONOMICS (IJEFE) © 2024 by Adisam Publihser is licensed under CC BY-SA 4.0